چارچوب زکمن-
Zachman
این چارچوب را جان زکمن در سال ۱۹۸۷ برای صنعت و تجارت ارائه کرد. این چارچوب برای معماری سازمانی یک ساختار منطقی ایجاد میکند. چارچوب زکمن از دو بعد اصلی تشکیل شده است. بعد اول (ستونها) که بیانگر جنبههای چه چیز؟ چگونه؟ کجا؟ چه کسی؟ کی و چرا؟ میباشد. بعد دوم (سطرها) مبین دیدگاه ذینفعان در سازمان است (برنامه ریز، مالک یا دارنده، طراح، سازنده، پیمانکار و کاربر).
این چارچوب با پوشش دادن تمامی جنبهها و دیدگاههای ممکن در رابطه با سیستمهای اطلاعاتی یک سازمان، به ساختاری کاملاً مناسب در این رابطه دست پیدا میکند
چارچوب توگف-
TOGAF
توگف توسط موسسه Open Group توسعه و نگهداری میشود. اولین نسخه توگف، در سال 1995، بر پایه چارچوب معماری فنی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا برای مدیریت اطلاعات ( TAFIM ) ایجاد شد. با شروع کردن از این پایه بی نقص، موسسه Open Group نسخههای موفقی از توگف را در دورههای زمانی معین ایجاد کرده و هر یک را بر روی وب سایت جامع Open Group منتشر میسازد.
توگف ابزاری برای کمک به پذیرش، تولید، استفاده و نگهداری طرحهای معماری سازمانی میباشد. توگف بر پایه یک مدل فرآیندی تکرار پذیر به نام ADM میباشد، که توسط بهترین راهکارهای عملی و مجموعه ای از اجزای معماری با قابلیت استفاده مجدد، پشتیبانی میگردد. توگف از چهار حوزه اصلی معماری که عبارتاند از: معماری کسب و کار، معماری داده، معماری برنامههای کاربردی، معماری فناوری پشتیبانی میکند.
چارچوب معماری سازمانی فدرال-
FEAF
در سال 2002 توسعه معماری سازمانی فدرال آمریکا، تحت اداره مدیریت و بودجه دولت آمریکا آغاز شد. هدف از این تلاش، شناسایی فرصتها برای ساده سازی فرایندها و یکسان سازی کار از راه خدمات، در همهی شاخههای کسب و کار دولت فدرال بود. خروجی این تلاش، یک دولت مشتری مدار و شهروند مدار میباشد که سرمایه گذاریهای مبتنی بر فناوری را برای رسیدن به خروجیهای بهتر که آرمان و مأموریت سازمان است، بیشتر میسازد [5].
این چارچوب دارای پنج الگوی مرجع است که عبارتند از: کسب و کار، خدمات، مؤلفهها، تکنیک و داده. همه این پنج الگو برای ایجاد یک زبان مشترک هستند.
به طور خلاصه، اهداف پنج الگوی مرجع در چارچوب فدرال عبارتند از: عبارتهای استاندارد و تعریفها برای ابعاد معماری سازمانی، به گونهای که همکاری و ارتباط بین دولت فدرال را آسان سازد. این الگوها عبارتاند از:
چارچوب گارتنر-
Gartner
این چارچوب نه یک چارچوب طبقه بندی مثل زکمن و نه یک چارچوب فرایندی مثل توگف و نه یک چارچوب کامل مثل فدرال است؛ بلکه یک چارچوب کاربردی است. گارتنر یک مرکز شناخته شده پژوهشهای فناوری اطلاعات و مشاور سازمانها در جهان است. چارچوب معماری سازمانی گارتنر یک مفهوم کسب و کار، شامل استراتژی کسب و کار و گرایشهای داخلی را که مفهومی کلی برای معماری سازماین فراهم میآورد، تعریف میکند .
گارتنر مدعی توسعه سه دیدگاه به هم وابسته میباشد. این سه دیدگاه عبارتاند از: دیدگاه کسب و کار، دیدگاه اطلاعات و دیدگاه فناوری. گارتنر باور دارد که هیچ معماری سازمانی مؤثر نخواهد بود مگر اجرا شود و هیچ معماری سازمانی اجرا نمیشود مگر چشم انداز آینده سازمان، رهنمودها و استانداردها در فرایندهای تصمیم گیری سازمان لحاظ شوند. معماری سازمانی از دید گارتنر یک استراتژی است.
به عبارتی، مهمترین نکته از نظر گارتنر این است که یک سازمان به کدامین سو در حال حرکت است و چگونه به آنجا خواهد رسید؟ بنابراین معماری سازمانی یک فعل است، نه یک اسم.
معیار چارچوب | زکمن | توگف | فدرال | گارتنر |
جامعیت | 3 | 5 | 5 | 3 |
قابلیت سفارشی سازی | 4 | 5 | 4 | 4 |
پشتیبانی از معماری سرویس گرا | 4 | 5 | 5 | 2 |
کیفیت و دردسترس بودن مستندات فنی | 5 | 5 | 3 | 2 |
وجود تجربیات موفق | 5 | 5 | 5 | 5 |
دارا بودن متدولوژی | 1 | 5 | 5 | 3 |
تناسب بامحیط و مأموریتهای سازمان | 5 | 5 | 3 | 4 |
وجودتخصص ودانش فنی | 5 | 5 | 5 | 3 |
سادگی مفاهیم و آموزش | 5 | 2 | 4 | 4 |
پشتیبانی فنی | 5 | 5 | 3 | 5 |
پشتیبانی ازطرف ابزارها | 5 | 5 | 5 | 1 |
پشتیبانی از زبانهای مدلسازی | 4 | 5 | 4 | 3 |
عدم وابستگی | 5 | 5 | 1 | 5 |
جمع کل | 56 | 62 | 53 | 4 |