توگف شامل چیست؟
2016-05-14
چارچوب های اصلی معماری سازمانی
2016-05-15

معماری مرجع

صنایع و سازمان­ های بزرگ و پرکاربرد جهت اینکه بتوانند به بالاترین سطوح از بهره ­وری، یکپارچگی و قابلیت همکاری دست یابند، تدابیری ویژه­ای اتخاذ می کنند. از جمله تدابیر مهمی که این سازمان­ ها و صنایع اتخاذ می کنند، استفاده از استانداردها، مدل ­ها و معماری­ های مرجع می باشد.

با توجه به شکل زیر یک چارچوب معماری می تواند در بردارنده، مدل­ های مرجعی باشد که در معماری ­های مرجع از آنها استفاده می شود. سپس سازمان­ ها می توانند با استفاده از معماری مرجع به معماری مختص خود دست یابند.

620x393xeapic1.jpg.pagespeed.ic.BrsCwhsNCp

نمایش ارتباط میان چارچوب معماری، مدل­های مرجع و معماری مرجع

مدل مرجع چارچوبی انتزاعی جهت درک ارتباطات میان موجودیت های یک حوزه و توسعه استانداردها یا مشخصات سازگار جهت پشتیبانی آن حوزه می باشد . مدل مرجع به عنوان قالبی جهت استفاده در کارهای معماری مورد استفاده معماران قرار می­ گیرد. معماران می ­توانند با استفاده از مدل­ های مرجع و نیازهای ویژه یک صنعت خاص، معماریی در سطح کلان جهت آن صنعت ارائه دهند، به این نوع از معماری، معماری مرجع می­ گویند. سازمان­های فعال در آن صنعت نیز می­ توانند با الگو قرار دادن، معماری مرجع صنعت خود و تطابق نیازهای خود با آن، به معماری سازمانی اختصاصی خود دست یابند.

مدل­ ها و معماری­ های مرجع عملاً راه را برای معماران هموارتر ساخته و باعث صرفه جویی قابل ملاحضه ه­ای در هزینه ­های مالی و زمانی انجام طرح­ های معماری سازمانی می شوند.