سناریوی کسب و کار چیست؟
عامل کلیدی در موفقیت هر پروژه بزرگ دامنه ای است که به نیازهای کسب و کار مرتبط است. این دامنه کسب و کار را برای رسیدن به اهداف حمایت می کند. سناریوهای کسب و کار روش مورد استفاده برای کمک به شناسایی و درک نیازهای کسب و کار که معماری باید به آنها اشاره کند، هستند.
یک سناریوی کسب و کار موارد زیر را توصیف می کند:
این روش ممکن است مکرراً در سطوح مختلف از جزئیات در تجزیه سلسله مراتبی از معماری کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد. فرایند سناریوی کسب و کار عمومی به شرح زیر است:
این فرایند در شکل زیر خلاصه شده است.
یک سناریوی کسب و کار خوب نشان دهنده نیازهای مهم یا مسائل کسب و کار است، و فروشندگان را قادر به درک ارزش یک راه حل برای مشتری می سازد.
سناریوی کسب و کار خوب “SMART[1]” نیز هست:
ویژه(Specific)، با تعریف آنچه که باید انجام شود.
قابل اندازه گیری(Measurable)، از طریق معیارهای روشن برای رسیدن به موفقیت.
عملی(Actionable)، با بخش بندی واضح مساله و ارائه پایه هایی برای یک راه حل.
واقعی(Realistic)، مساله می تواند در درون محدودیت های واقعی مرزهای فیزیکی، زمان و هزینه حل شود.
محدود به زمان(Time-bound)، که یک بیانیه روشن وجود دارد که کی فرصت تمام می شود.
استفاده از سناریوهای کسب و کار درADM
سناریوهای کسب و کار به طور چشمگیر در فاز اولیه ADM(چشم انداز معماری) زمانی که از آنها برای تعریف نیازهای کسب و کار مربوطه استفاده می شوند و برای ایجاد همزبانی با مدیریت کسب و کار و دیگر ذینفعان، حضور دارند.
این سناریوها همچنین ممکن است در دیگر مراحل، به ویژه در معماری کسب و کار، برای استخراج ویژگی های معماری به طور مستقیم از نیازهای سطح بالای کسب و کار، مورد استفاده قرار گیرند.
از آنجا که نیازهای کسب و کار در تمام مراحل چرخه ADM مهم هستند، روش سناریوی کسب و کار نقش مهمی در ADM، با تضمین اینکه نیازهای کسب و کار خودشان کامل و درست هستند، بازی می کنند.
[1]SMART: Specific – Measurable – Actionable – Realistic – Time-bound