مدل مرجع زیرساخت اطلاعات یکپارچه
2016-05-21
مقدمه ای بر مدیریت معماری
2016-05-21

جریان اطلاعات بدون مرز

فضای مشکل جریان اطلاعات بدون مرز، مساله ای است که توسط بسیاری از اعضای Open Group، و توسط بسیاری از سازمان های مشابه در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده است. این مساله به صورت اساسی، مشکل گرفتن اطلاعات برای افراد مناسب در زمان مناسب با شیوه ای امن و قابل اطمینان، می باشد؛ این اطلاعات به منظور حمایت از عملیات هایی که هسته سازمان های توسعه یافته هستند، می باشند.

در جنرال الکتریک ، جک ولش ، اصطلاح” سازمان بدون مرز ” را بیان کرد؛ نه به این معنی که هیچ مرزی وجود ندارد، بلکه به این معنی که مرزها باید نفوذپذیر ساخته شوند.

ایجاد ساختارهای سازمانی که هر بخش مجزا را قادر می سازد تا برای مدت طولانی در حداکثر بهره وری عمل کند، به عنوان بهترین روش پذیرفته شده برای مدیریت یک سازمان بزرگ، تلقی می شود. از جمله مزایای دیگر این رویکرد، توسعه مهارت های متخصصان می باشد، که می تواند آن مهارت ها را به جنبه های خاصی از یک فعالیت(مانند فرآیند تولید) اعمال کند. این کار باعث انجام وظایف درگیر به شیوه ای بهتر، سریعتر و ارزانتر، می شود.

همانطور که هر فعالیت کلی از طریق سازمان و از طریق عبور از بخشی به بخش دیگر پیشرفت می کند(به عنوان مثال، از طراحی تا تولید به فروش)، هر بخش ورودی هایی را از بخش های قبلی در فرایند خواهد گرفت. فرآیندهای کسب و کار بر فعالیت اعمال خواهند شد و خروجی های خود را به بخش بعدی در خط ارسال خواهند کرد.

در جهان امروز که در آن سرعت، انعطاف پذیری و پاسخ به تغییرات بازارها، بین موفقیت و شکست تفاوت ایجاد می کنند، این روش کار مناسب نیست. سازمان ها برای مدتی تلاش کرده اند تا بر محدودیت های اعمال شده توسط ساختارهای سازمانی سنتی غلبه کنند. بسیاری از تلاش های مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار انجام شده به علل اینکه بسیار بلند پروازانه بوده اند، رها شده اند؛ در حالی که دیگران هزینه به مراتب بیشتری را هم از نظر زمانی و هم مالی در نظر گرفته اند.

با این حال، سازمان ها امروزه تشخیص داده اند که، آنها نیاز به ساختار کارکردی یا دپارتمانی ندارند. آنها می توانند افراد مرتبط را قادر سازند تا در قالب تیم های چند کارکردی کار کنند؛ به طوری که تمام مهارت ها، دانش و تخصص را می توان یکجا گردهم آورد.

اما این نیز به نوبه خود، چالش هایی به همراه دارد. مدیران فناوری اطلاعات (CIO)، به شدت از نظر دسترسی به اطلاعات برای هر تیم چند کارکردی تحت فشار هستند، و در عین حال منابع این داده ها می توانند متعدد و حجیم باشند.

بدتر اینکه، سیستم های فناوری اطلاعات، که در طی یک دوره 20 یا 30 سال با هزینه های چندین میلیارد دلاری و برای هر بخش کاربردی ساخته شده اند، نمی توانند به یکباره دور انداخته یا تعویض شوند. بنابراین اگر چه ممکن است افراد به طور موثر با یکدیگر همکاری کنند، اما سیستم های فناوری اطلاعاتی که آنها استفاده می کنند، برای پشتیبانی از تفکر به سبک قدیمی طراحی شده اند. سیستم های فناوری اطلاعات امروزه، به اطلاعات اجازه نمی دهند تا در حمایت از سازمان بدون مرز جریان پیدا کنند. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، پس از آن جریان اطلاعات بدون مرز خواهیم داشت.

سناریوی کسب و کار سازمانی سازگار Open Group، در سال 2001 منتشر شده است. این سناریو نیاز برای جریان اطلاعات بدون مرز را ایجاد می سازد؛ و روشی را توصیف می کند که در آن، نیاز استقرار فناوری اطلاعات مشتریان نسبت به زیرساخت اطلاعات آنها را هدایت می کند.

در این سناریو، بیانیه مشکل مشتری می گوید که: سازمان مشتری می تواند بازده عملیاتی قابل توجهی به دست آورد و بسیاری از فرایندهای مختلف کسب و کار سازمان را بهبود بخشد. این بهبود بخشی شامل: فرایندهای داخلی و تعاملات کلیدی با تامین کنندگان، مصرف کنندگان/مشتریان و همکاران می باشد. البته اگر بتواند شروط زیر را برای کارمندان فراهم سازد:

اطلاعات یکپارچه به طوری که تکه های مختلف و بالقوه متناقض از اطلاعات در سراسر سیستم های مختلف توزیع نشده باشند.
دسترسی یکپارچه به این اطلاعات به طوری که کارکنان می توانند از طریق ساز و کاری مناسب به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

زیرساختی که این دیدگاه را فعال می سازد “زیرساخت اطلاعات یکپارچه” نامیده می شود.

برخی از چالش های اصلی برای معمارانِ سازمان های امروزی عبارتند از:

از کار انداختن/رده خارج کردن سیستم های موجود
برقراری ارتباط با مدیریت ارشد،
چگونگی استفاده از فناوری ها نظیر سرویس های وب، سرویس های یکپارچه سازی برنامه های کاربردی و غیره، که می توانند سازمان را به سمت دستیابی به یک زیرساخت اطلاعاتی یکپارچه حرکت دهند، و چشم انداز جریان اطلاعات بدون مرز را، در سازمان تحقق بخشند.

تجزیه و تحلیل های Open Group از سناریوی کسب و کار سازمان سازگار، منجر به توسعه مدل زیرساخت های اطلاعاتی یکپارچه (III-RM)شده است، که اجزای اصلی مورد نیاز برای رسیدگی به فضای مشکل جریان اطلاعات بدون مرز را به تصویر می کشد، و می تواند به معمار در این کار کمک کند.

در نتیجه III-RM، بینش های مربوط به نیازهای مشتری برای جریان اطلاعات بدون مرز، در محیط های سازمانی را فراهم می کند. این مدل، همچنین به قوانین و استانداردها برای کمک به اعمال نفوذ راه حل ها و محصولات در زنجیره ارزش اشاره می کند.

جریان اطلاعات بدون مرز
یک علامت تجاری از Open Group می باشد.
یک ارائه مختصر از “دسترسی به اطلاعات یکپارچه جهت حمایت از بهبودهای فرایند کسب و کار” می باشد؛ که یک حالت ایده آل از یک زیر ساخت مختص سازمان برای نیازهای کسب و کار سازمان را، ارائه می دهد. یک زیر ساخت که جریان اطلاعات بدون مرز را فراهم می آورد، مولفه های استانداردی که فراهم آورنده سرویس ها در سازمان توسعه یافته مشتری که:

  • از چندین منبع اطلاعاتی تشکیل شده
  • و انتقال امن اطلاعات در هر زمان و هر کجا که نیاز می باشد، در حوزه درست و برای افراد یا سیستم هایی که از آن اطلاعات استفاده می کنند را فراهم می آورد.