معماری امنیت اطلاعات
2016-05-10
اصطلاحات کلیدی توگف
2016-05-11

معرفی زبان مدلسازی Archimate

ArchiMate-logo
زبان مدلسازی

 

در این مقاله که توسط یکی از پیشکسوتان معماری سازمانی ایران  lمهندس رضا کرمی نوشته شده است، زبان مدلسازی Archimate به عنوان زبانی مشترک میان معماری سازمانی و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات معرفی می شود.

متن زیر قسمتی از مقاله ایشان می باشد، برای خواندن کامل مقاله  اینجا کلیک کنید.

 

ArchiMate (آرکي­ميت) يک زبان يا تکنيک مدل­سازي است که اختصاصاً براي استفاده در مدل­سازي معماري سازماني طراحي شده است. انگيزه اساسي براي طراحي ArchiMateفراهم آوردن يک روش سازگار براي مدل­سازي و توصيف همه لايه­ ها و حوزه­ هاي معماري در يک سازمان، با تاکيد بر مفهوم «خدمت» به عنوان عنصر مياني و يکپارچه­ کننده اين لايه­ ها بوده است.

نسخه اوليه ArchiMate بين سال­هاي 2002 تا 2004 ميلادي توسط کنسرسيومي از موسسات دانشگاهي، پژوهشي و تجاري هلند، به­ره بري موسسه تله ماتيکا طراحي شد. جمعي از برجسته­ ترين صاحب­ نظران حوزه معماري سازماني (و در صدر همه مارک لانکهورست از موسسه تله­ ماتيکا) با حمايت بخشي از سازمان­هاي بزرگ دولتي و خصوصي هلند در تعريف و اجراي اين پروژه مشاركت داشته‌اند.

نسخه اول ArchiMate با انتشار مستنداتي بين سال­هاي 2004 تا 2007 به جامعه حرفه­اي معماري سازماني معرفي شد. در سال 2008 مالکيت معنوي اين زبان به موسسه اوپن گروپ که بزرگترين تشکل حرفه ­اي معماري سازماني در سطح جهان است منتقل شد و از آن پس اين زبان توسط کارگروه اختصاصي تشکيل­ شده در اين موسسه توسعه يافته است. موسسه اوپن گروپ در فوريه سال 2009 نسخه 0/1 استاندارد ArchiMate را که مورد اجماع همه اعضاي اين کارگروه قرار گرفته بود منتشر کرد. نسخه 0/2 اين استاندارد در ماه ژانويه سال 2012 به تازگي منتشر شده است.

از زمان انتشار اوليه، اين زبان به­ صورت روزافزوني مورد استقبال جامعه حرفه­ اي معماري سازماني قرار گرفته است. برخي از سازمان­هاي بزرگ (مانند سازمان امور مالياتي و گمرکي هلند و بانک ABN AMRO) به صورت آزمايشي همه توصيفات معماري خود را به زبان ArchiMate تبديل کرده­ اند. همچنين شرکت‌هاي ارائه­ دهنده ابزارهاي مدل­سازي معماري سازماني نيز به ­سرعت در حال تطبيق ابزارهاي خود با اين زبان هستند. استقبال جامعه حرفه­ اي معماري سازماني از اين استاندارد مدل­سازي به­ حدّي است که بسياري آن را از هم ­اکنون به­عنوان استاندارد يکتاي مدل­سازي معماري سازماني در آينده نزديک نام مي­برند.

?wmode=opaque" allowfullscreen>