زنجیره سازمانی و استفاده مجدد از معماری
2016-05-21
مخزن معماری
2016-05-21

اجزای تشکیل دهنده زنجیره سازمانی

زنجیره سازمانی شامل سه قسمت به شرح زیر است، و در شکل زیر نشان داده شده است. هر یک از این سه قسمت به صورت زنجیره جداگانه در نظر گرفته می شوند.

زنجیره سازمانی

زنجیره سازمانی

زنجیره سازمانی:

زنجیره سازمانی خارجی ترین زنجیره است و دارایی های کلی مربوط به چارچوب معماری سازمانی را طبقه بندی می کند.

کلاس های دارایی های زنجیره سازمانی ممکن است معماری را تحت تاثیر قرار دهند؛ اما به طور مستقیم در طول توسعه معماری ADM استفاده نمی شوند. زنجیره سازمانی دارایی های متنی مورد استفاده جهت توسعه معماری، از قبیل: سیاست ها، استانداردها، طرح های استراتژیک، سازه های سازمانی و قابلیت های سازمانی را طبقه بندی می کند. زنجیره سازمانی همچنین می تواند راه حل ها را طبقه بندی کند (به عنوان مخالف توصیفات یا مشخصات راه حل). در نهایت، زنجیره سازمانی شامل دو تخصص، یعنی معماری و زنجیره راه حل ها می باشد.

زنجیره معماری:

زنجیره معماری راه ثابتی برای تعریف و درک قوانین عمومی و روابط در یک معماری، از جمله قابلیت ردیابی و استخراج روابط (به عنوان مثال، برای نشان دادن این که یک معماری خاص سازمان بر مبنای صنعت است یا مبتنی بر یک استاندارد عمومی) ارائه می دهد.

زنجیره معماری نشان دهنده ساختار بندی بخش های سازنده معماری (ABBs) که دارایی های معماری قابل استفاده مجدد هستند، می باشد. ABBها از طریق چرخه حیات توسعه خود و از طریق موجودیت های انتزاعی و کلی، به دارایی های معماری ویژه سازمان تکامل می یابند. دارایی های زنجیره معماری برای هدایت و انتخاب عناصر در زنجیره راه حل ها استفاده خواهند شد.

زنجیره معماری روابط بین چارچوب های بنیادی (مانند توگف)، معماری های سیستم های متدوال(مانند III-RM)، معماری های صنعتی و معماری های سازمانی را نشان می دهد. زنجیره معماری یک ابزار مفید برای کشف مشترکات و از بین بردن افزونگی های غیر ضروری است.

زنجیره راه حل ها:

زنجیره راه حل ها یک راه ثابت برای توصیف و درک پیاده سازی دارایی های تعریف شده در زنجیره معماری فراهم می کند. زنجیره راه حل ها در محیط سازمانی آنچه را که به عنوان راه حل های بخش های سازنده (SBBs[1]) که قابلیت استفاده مجدد دارند و در دسترس می باشند، را تعریف می کند. راه حل ها نتایج حاصل از موافقت نامه های بین مشتریان و شرکای کسب و کار می باشند، که قوانین و روابط تعریف شده در فضای معماری را اجرا می کنند. زنجیره راه حل ها به مشترکات و تفاوت میان محصولات، سیستم ها و خدمات سیستم های پیاده سازی شده اشاره می کند.

 


[1]Solution Building Blocks