چگونه ADM را با سازمانتان وفق دهید؟
2016-05-18
یکپارچه سازی دامنه های معماری برای سازمانتان
2016-05-18

تعیین حوزه فعالیت های معماری برای سازمانتان

چندین دلیل برای محدود کردن حوزه فعالیت های معماری که می بایست پذیرفته شوند، وجود دارند. بیشتر این دلایل مربوط به محدودیت ها در:

نفوذ سازمانی تیم تدوین کننده معماری.
اهداف و نگرانی های ذینفعان که می بایست در معماری مد نظر قرار گیرند.
در دسترس بودن افراد، امور مالی و سایر منابع

محدوده انتخاب شده برای فعالیت های معماری معمولاً بطور مستقیم وابسته به در دسترس بودن منابع و در تحلیل نهایی معمولاً وابسته به موضوع امکان سنجی است. جدول زیر، چهار بعد که حوزه معماری را تعریف و محدود می کنند، نشان می دهد.

 

بعد

               

ملاحظات

کانون توجه یا حوزه سازمان حوزه کامل سازمان چیست؟ و چه مقدار از این حوزه در اجرای معماری میبایست مورد توجه قرار گیرد؟

بسیاری از سازمان ها بسیار بزرگ هستند، و بطور کارآمدی شامل مجموعه ای از بخش های سازمانی هستند؛ که به طور صحیح می توانند سازمان هایی با حقوق مختص خودشان در نظر گرفته شوند.

سازمان پیشرفته به طرز چشمگیری برای قبول ترکیبی مبهم از کسب و کار سنتی سازمان با تایمن کنندگان، مشتریان و شرکا، فراتر از مرزهای سنتیش گسترش می یابد.

 

دامنه های معماری یک توصیف کامل معماری سازمانی می بایست، شامل تمامی چهار دامنه معماری(کسب و کار، داده ها، برنامه کاربردی، فناوری) باشد. اما واقعیت های مربوط به محدودیت منابع و زمان این معنی را می دهند که، زمان و بودجه منابع کافی برای ایجاد یک توصیف معماری از بالا به پایین و دربردارنده تمامی چهار دامنه معماری، ندارند. حتی اگر حوزه سازمانی کمتر از وسعت کلی سازمان انتخاب شده باشد.
حوزه عمودی یا سطح جزئیات اجرای معماری تا چه سطحی از جزئیات می بایست پیش برود؟ چه مقدار معماری کافی است؟ مرزبندی مناسب بین اجرای معماری و دیگر فعالیت های مربوطه (طراحی سیستم، مهندسی سیستم، توسعه سیستم) چیست؟
دوره زمانی ه دوره زمانی لازم است که چشم انداز معماری مشخص شود؟ و آیا این دوره زمانی برای دوره زمانی مشابهی که باید در توصیف تفصیلی معماری پوشش داده شود قابل قبول(برحسب   عملی بودن و منابع) است؟ اگر نه، چه تعداد معماری مطلوب میانی می بایست تعریف شوند و دوره های زمانی آنها چیست؟

معمولاً، حوزه یک معماری ابتدا بر حسب حوزه سازمان، دوره زمانی و سطح جزئیات بیان می شود. یکبار که حوزه سازمانی تعیین شود، ترکیبی مناسب از دامنه های معماری که متناسب با مسئله مورد نظر هستند، می توانند انتخاب شوند.

شکل زیر نشان می دهد که چگونه خروجی های معماری از مراحل مختلف ADM ممکن است، حوزه های مختلفی را اشغال کنند. در هر مرحله بطور تدریجی جزئیات خاصتری اضافه می شوند.

توسعه تدریجی معماری

توسعه تدریجی معماری