نمونه سوالات آزمون توگف
2016-05-17
سازمان چیست؟
2016-05-17

درباره آزمون توگف

موسسه Open Group توسعه دهنده و حامی اصلی چارچوب معماری سازمانی توگف جهت اعتبار بخشی به کاربران و معمارانی که به این چارچوب مسلط هستند مدارکی در نظر گرفته است. با در اختیار داشتن این مدارک معماران می توانند خود را در اکثر مجامع بین المللی به عنوان یک فرد حازق و مسلط به چارچوب توگف معرفی نمایند. طبیعتاْ با در اختیار داشتن مدرکی از سمت یک موسسه معتبر بین المللی به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب نیز ساده تر می شود (البته داشتن تخصص تبحر لازم در استقاده از چارچوب و دانش معمارانه در اولویت قرار دارند)


چند توصیه

معمولا اکثر کسانی که  نیاز به اخذ مدارک دارند به سمت دریافت مدارک سطح 1 و سطح 2 توگف 9 و در دنباله آن نیز به دنبال دریافت مدارک آرکیمیت می روند. من در اینجا قصد دارم با توجه به تجربه ای که در اخذ یکی از این مدارک(TOGAF Foundation ) داشته ام شما را با روال کلی اخذ این مدارک آشنا کنم.(مطالبی که در ادامه می آیند تلفیقی از تجارب شخصی، راهنمای آزمون توگف و نظرات شخصی می باشد امیدوارم مفید و مثمر ثمر قرار بگیرند)

  1. به نظر من بهتر است قبل از اینکه به دنبال اخذ مدرک باشید به دنبال یادگیری باشید.  چرا که آزمون را در سطح 1 با یک مطالعه فشرده چند هفته ای می شود قبول شد اما در نهایت شما به عنوان معمار باید بتوانید کار خود را به درستی انجام دهید و این امر با داشتن مدرک به تنهایی میسر نیست. (پس بهتر است قبل از اینکه به دنبال کسب مدرک باشیم، به دنبال کسب علم باشیم)
  2. پس از اینکه به این نتیجه رسیدید که تسلط کافی به چارچوب دارید، می توانید از طریق این لینک[2] مواد آزمونی مورد نیاز خود را مطالعه کنید. به عنوان یک تجربه شخصی یکی از مزایای مطالعه برای آزمون این است که شما به علت اینکه با دقت بیشتری مطالعه می کنید برخی از موارد را بهتر و دقیقتر فرا خواهید گرفت.
  3. آزمون های موسسه اپن گروپ مانند آزمون های بسیاری دیگر از موسسات توسط موسسه Promteric (به نشانی: ) که یکی از بزرگترین برگزار کنندگان آزمون در سطح جهان می باشد برگزار می گردند. این موسسه در اکثر نقاط دنیا (به جز ایران) نمایندگی دارد. شما می توانید از طریق وب سایت این موسسه نسبت به ثبت نام آزمون مورد نظر و انتخاب محل و تاریخ مورد نظر اقدام نمایید. (البته پرداخت وجه آزمون هم در اولویت قرار دارد.)
  4. با مطالعه منابع آزمون شما دانش کافی جهت آزمون و البته کار عملی را تا حدودی خواهید داشت اما جهت آزمون انجام آزمون های نمونه نیز کاملاً توصیه می شود. تمامی منابع مورد نیاز جهت آزمون در وب سایت رسمی اپن گروپ موجود هستند. توصیه اکید می شود وقت و هزینه خود را صرف سوالاتی که برخی از سایت ها می فروشند نکنید. (از جمله مواردی که در بسیاری از سایت ها و انجمن ها جهت اخذ مدرک توگف و بالا بردن دانش معماری توصیه می شود، شرکت کردن در دوره های آموزشی کوتاه مدتی است که توسط نمایندگان Open Group در سطح دنیا برگزار می گردد.)
  5. محل های آزمون اغلب مراکز آموزشی هستند و غالبا مکانی شبیه به کافی نت را به قسمت برگزاری آزمون های خود اختصاص داده اند.
  6. پس از ورود به مرکز و ارایه مدارک شناسایی معنبر (اصولا گذرنامه) شما به محل اخذ آزمون هدایت می شوید و پس از وارد کردن کدی که پس از ثبت نام در سایت Prometric به شما داده می شود آزمون شما شروع می شود.
  7. محیط مجازی آزمون بسیار شبیه به محیطی است که سایت شبیه سازی کرده است. با این تفاوت که شما می توانید برروی هر سوال یادداشت بگذارید یا اینکه ان را نشانه گذاری کنید تا بعد از پاسخگویی به سایر سوالات آنها را پاسخ بدهید. پس از اینکه به پایان سوالات رسیدید فهرستی به شما نمایش داده می شود که در آن شماره سوال بعلاوه پاسخی که به آن داده اید و سوالاتی که نشانه گذاری کرده اید به شما نمایش داده می شوند، تا بتوانید با کلیک به سوال مورد نظر برگردید و آن را اصلاح کنید. (در ضمن به شما اجازه نمی دهند هیچ چیزی با خود به داخل قسمت آزمون ببرید، حتی وسائل یادداشت نیز از طرف مرکز آزمون به شما داده می شود)
  8. در نهایت پس از تایید نهایی سوالات توسط شما در حدود یک دقیقه بعد نتیجه آزمون به شما اعلام خواهد شد.